CE TREBUIE SĂ CUNOASCĂ CONDUCĂTORUL VEHICULULUI PENTRU A EVITA SANCȚIONAREA CONTRAVENȚIONALĂ

Cabinetul avocatului Andrei Tarîța > Articole > Drept > CE TREBUIE SĂ CUNOASCĂ CONDUCĂTORUL VEHICULULUI PENTRU A EVITA SANCȚIONAREA CONTRAVENȚIONALĂ

Fiecărui conducător auto i s-a întâmplat să fie sancționat de agenții de circulație pentru încălcarea regulilor de circulație rutieră.

O cunoștință, fost agent de circulație, îmi spusese cândva că, dacă era nevoie ”intra” prin radiator și ”ieșea” prin țava de eșapament, dar găsea motiv pentru a justifica oprirea vehiculului și, respectiv, “sancționarea” conducătorului.

Prezentul articol î-și propune scopul de a ”inarma ” conducătorii auto cu argumente, prin prisma celei mai frecvente încălcări – regimul de viteză, care fiind utilizate în procesul discuției cu agentul, vor permite excluderea sau diminuarea cazurilor de sancționare contravențională.

Ce trebuie să cunoaștem ?

Primul lucru pe care trebuie să-l cunoaștem este că – este interzisă oprirea nemotivată a vehiculelor. Admiterea unor asemenea cazuri se consideră drept încălcare a disciplinei de serviciu (pct. 39, lit. i) din Regulamentul Serviciului de Patrulare Rutieră, aprobat prin ordinul MAI nr.45 Din 19.02.2010).

Dacă ați fost oprit, cu sau fără motiv, nu vă panicați și nu vă grăbiți să ridicați ”steagul alb”. Încă nu știți care sunt probele administrate de agentul de circulație, dacă este respectată procedura de colectare a probelor și dacă aparatele utilizate în acest scop sunt certificate și omologate în modul stabilit.

Pentru a gândi lucid și acționa adecvat, este necesar să vă stăpâniți emoțiile și să vă învățați să vorbiți liniștit și argumentat cu agentul de circulație. Chiar dacă nu au încălcat regulile de circulație rutieră, pe mulți conducători auto îi cuprinde groaza la semnalul de oprire al agentului de circulație.

Observând starea psiho-emoțională a conducătorului auto, agentul de circulație nu va ezita să ”intre ” prin radiator și ”să ieasă ” prin țava de eșapament pentru a-și justifica oprirea și, după caz, sancționarea.

În stare emoționată gândirea rațională ”frânează ” și chiar dacă ați cunoscut ceva din regulile de circlație rutieră sau din responsabilitățile agentului de circulație, în acel moment n-o să găsiți și nu veți putea opera cu argumente relevante.

La ce trebuie să atragem atenția ?

Unul din argumentele ”neutralizatoare ” este opunerea agentului de circulație a propriilor încălcări ale regulilor de circulație rutieră și a modului de desfăşurare a activităţii de supraveghere a traficului rutier.

Astfel, pentru a se impune în discuția cu agentul de circulație și pentru a înclina balanța în favoarea sa, conducătorul auto trebuie să cunoască responsabilitățile agentului de circulație și procedura de măsurare a vitezei mijloacelor de transport auto cu ajutorul mijloacelor de măsurare și înregistrare video (radare). Fiecare încălcare a acestora de către agentul de circulație va constitui un argument în favoarea sa, care îl va dezmotiva pe agent să întocmească un proces contravențional.

Bunăoară, o dată am fost oprit pentru depășirea limitei de viteză. În cadrul discuției i-am replicat agentului că, dacă eu am fost oprit pentru o singură încălcare, atunci dânsul a comis 4 încălcări (oprirea de pe contrasens, agentul nu s-a legitimat, echipajul de patrulare a traversat linia dublă continuă, oprirea pe timp de ploaie (pe timp de ploaie umeditatea tinde spre 100 %, iar folosirea radarului pe timp cu umeditatea mediului mai mare de 90 % este interzisă)). La întrebarea: Pe cine totuși trebuie sancționat ? Agentul de circulație nici nu a mai insistat să-i prezint actele și mi-a urat Drum bun.

Referința conducătorului auto la numărul articolului, punctului, alineat, literă și numărul actului normativ, pe care îl invocă în apărarea sa, îl debusolează pe agentul constatator. Eu intenționat nu menționez denumirea actului, ci doar numărul acestuia. Bunăoară, nu zic: … conform Legii cu privire la activitatea Poliţiei şi statutul poliţistului, ci … conform Legii nr. 320/2012. Din experiență, agenții se ”blochează ” de fiecare dată când la solicitarea de ai fi prezentate actele la control, eu îi declar că a încălcat art. 26 alin. (1), lit. l) din Legea nr. 320/2012. După un asemenea ”salut” agentul de circulație devine mai reținut și mai puțin pretențios, mai ales dacă ați fost oprit fără nici un motiv, acesta va dori să evite conflictul și va prefera încheierea cât mai grabnică a discuției.

De fiecare dată când opresc un vehicul, agenții de circulație se prezintă, dar nu se legitimează. Din explicațiile acestora, legitimarea se efectuează numai la cererea conducătorului vehiculului. În unul din cazuri, agentul de circulație era atât de încrezut în sine că, a propus un pariu pentru suma de
100 EUR. A scos Regulamentul circulației rutiere și mi-a indicat la pct. 14 1 lit. a), care prevede că: Conducătorul de vehicul oprit pentru verificare de către agentul de circulaţie are dreptul:

a) să fie informat în privinţa numelui, prenumelui, funcţiei agentului de circulaţie, autorităţii pe care o reprezintă, inclusiv prin prezentarea legitimaţiei, precum şi temeiul legal al opririi;

Deoarece majoritatea conducătorilor auto nu sunt juriști voi menționa că, oricărui drept subiectiv civil îi corespunde o obligaţie corelativă. Respectiv, dreptul conducătorului de vehicul, stipulat în pct. 14 1 lit. a) din RCR, reprezintă în sine – obligația agentului de circulație.

În accepțiunea tuturor agenților de circulație, sintagma ”Conducătorul de vehicul are dreptul ” este echivalentă cu sintagma ”Conducătorul de vehicul trebuie să solicite”. De aceea, pentru a înlătura interpretarea eronată a sensului normei precitate, am deschis împreună Legea cu privire la activitatea Poliției și statutul polițistului nr. 320 din 27.12.2012, în care agentul de circulație a descoperit art. 26 alin. (1), lit. l) care prevede că, polițistul este obligat să se adreseze unei persoane doar după ce s-a prezentat, cu indicarea funcţiei, gradului special şi a numelui, legitimîndu-se în acest sens cu legitimaţia de serviciu.

În scurt timp agentul de circulație s-a făcut nevăzut, cu tot cu suta de euro.

Ce este interzis agentului de circulație ?

Conform ordinulului Ministerului Afacerilor de Interne nr. 45 din 19.02.2010, agentului de circulație i se interzice:

  • în afara cazurilor excepţionale, de a opri autovehiculele pe sectoarele cu vizibilitatea redusă, la cotituri, în apropierea culmei pantelor şi după trecerea ei, în faţa intersecţiilor, trecerilor de pietoni, pasajelor de nivel cu calea ferata;
  • de a încălca regimul de viteză stabilit, de a se abate voluntar de la ruta de patrulare şi schimbarea ordinii de efectuare a serviciului;
  • părasirea postului sau itinerarului de patrulare, fără aprobarea şefului nemijlocit sau celor ierarhic superior;
  • încălcarea fără motiv întemeiat a oricăror reguli de circulaţie;
  • să efectueze fără participarea lucrătorilor serviciilor abilitate controlul mărfurilor sigilate. Asemenea acţiuni se efectuează numai la punctele de control, făcându-se neapărat în foia de parcurs înscrierea corespunzătoare;
  • utilizarea mijloacelor de măsurare, ce n-au trecut verificarea metrologică sau care au certificate de verificare cu termenul expirat;
  • de a întocmi procese-verbale conducătorilor auto în automobilul de serviciu (excepţie – condiţii climaterice nefavorabile), precum şi a face înscrieri punând piciorul pe scara autovehiculului sau folosind ca suport unele părţi ale autovehiculului;
  • folosirea echipamentului video de către personal neautorizat sau cu atestat de verificare metrologica expirat;
  • utilizarea echipamentului pentru măsurarea vitezei la procedura “din mişcare”, de către conducătorul auto;
  • folosirea echipamentului pentru măsurarea vitezei la o distanta mai mica de 1 km fata de aeroporturi şi heliporturi.

Este recomandabil să studiați ordinulul Ministerului Afacerilor de Interne nr. 45 din 19.02.2010, pentru a cunoaște mai aprofundat care sunt responsabilitățile agentului de circulație și care este procedura de înregistrare a vitezei de deplasare a mijloacelor de transport auto. Deținerea la îndemână a ordinului sus menționat n-o să vă fie de folos, dacă n-o să știți ce și unde să căutați.

În toate cazurile vă recomand să faceți poze foto sau înregistrare video a locului opririi vehiculului și a echipajului de patrulare și amplasarea acestora în raport cu partea carosabilă a drumului, cu indicatoarele rutiere din apropiere și/sau a discuției purtate cu agentul constatator. Aceste înregistrări pot să vă fie de folos pentru a dovedi nevinovăția (după caz), în procesul de contestarea deciziei contavenționale.

Totuși dacă n-ați fost suficient de convingător, iar agentul de circulație v-a întocmit procesul verbal cu privire la contravenție și decizia de sancționare, în caz de dezacord, trebuie să consemnați în procesul verbal la rubrica ”Obiecțiile contravenientului”– Nu sunt de acord. Nu este nevoie să indicați obiecțiile desfășurate, pentru că acest lucru nici nu-l permite spațiul atrubuit în acest sens. Dacă ați semnat procesul verbal cu privire la contravenție fără a face vre-o mențiune sau dacă ați menționat că sunteți de acord, anularea deciziei de sancționare va fi foarte dificilă sau poate chiar imposibilă.

Leave a Reply