Compania de asigurări a subestimat valoarea despăgubirii de asigurare pentru prejudiciul cauzat în rezultatul accidentului rutier ? Cum putem revendica despăgubirea în valoarea pagubei real suportate.
În conformitate cu Legea nr. 414 din 22.12.2006 cu privire la asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicul, despăgubirea pentru avarierea sau distrugerea vehiculului trebuie să acopere valoarea pagubei real suportate, însă nu mai mult decât limita despăgubirii prevăzută de lege 1 .
Nu întotdeuna, însă, suma despăgubirii estimate de asigurător corespunde costurilor reale de reparație a vehiculului avariat. În practică, companiile de asigurări tind să subestimeze în mod semnificativ valoarea despăgubirii de asigurare, economisind astfel din cheltuielile sale.
Ce ar trebui să facă păgubitul pentru a evita subestimarea şi/sau revendica despăgubirea în valoarea pagubei real suportate ?
Este important ca situația să fie luată sub control încă de la începutul deschiderii dosarului de daune, adică, o dată cu depunerea cererii de constatare a pagubei și achitare a despăgubirii de asigurare.
Asiguratorul este obligat să examineze vehiculul avariat în termen de 5 zile lucrătoare din data primirii cererii și să întocmească un procesul-verbal de constatare a pagubelor. În cazul în care asigurătorul nu a examinat bunurile avariate şi nu a încheiat proces-verbal de constatare a pagubelor în termenul legal, persoana păgubită este în drept să apeleze la serviciile experţilor independenţi sau ale unităţilor de specialitate pentru constatarea pagubelor, fără a prezenta asigurătorului vehiculul avariat.
Am menţionat că, companiile de asigurări tind să subestimeze cuantumul despăgubirii de asigurare, de aceea, deja la etapa de examinare a vehiculului trebuie să vă prezentați obiecțiile asupra deteriorărilor trecute cu vederea sau eronat calificate de către asigurator. În acest scop, la examinarea vehiculului, puteți antrena un expert independent, care înțelege nuanțele inspectării unui vehicul avariat şi care o să vă ajute să identificaţi toate defectele tehnice ce urmează a fi înlăturate şi va estima valoarea reală a pagubei cauzate.
După constatarea pagubelor, asigurătorul va elibera la solicitarea persoanei păgubite un extras din dosarul de daune, în care se indică numărul dosarului deschis, piesele constatate ca avariate în accident şi soluţiile tehnice adoptate (înlocuire sau reparaţie). Dacă suma despăgubirii și soluțiile tehnice propuse de asigurator se deosebesc semnificativ cu cele din raportul de evaluare, întocmnit de expertul antrenat de Dvs, trebuie să sesizaţi asiguratorul, înaintând în acest sens un dezacord în scris, cu indicarea argumentată a obiecțiilor.
În mare parte persoanele păgubite se mulțumesc de suma depăgubirii stabilite de companiile de asigurare, fără a intra în careva dezbaterii pe marginea sumei despăgubirii. Aceasta însă, nu le permite acoperirea integrală a cheltuielilor de reparație. De aceea, păgubiții sunt nevoiți să recurgă la servicii de reparație de o calitatea dubioasă sau să suporte, pe cont propriu, diferența dintre despăgubirea stabilită de asigurator și cheltueilile reale.
Mesajul transmis prin prezentul articol este ca persoanele păgubite să îndrăznească să conteste estimările asiguratorilor, obiectând asupra soluțiilor tehnice și/sau sumei despăgubirii.Or, fiind în cunoștință de cauză că suma despăgubirii este subestimată, majoriatea asiguratorilor își revizuie deciziile și majorează suma despăgubirii.
Totuși, dacă și în urma majorării suma despăgubirii este insuficientă și nu acoperă cheltuieli de reparație, urmează să vă adresați în instanța de judecată pentru încasarea diferenței dintre suma stabilită de asigurator și costurile reale pentru reparația vehiculului.
Luați aminte că:
- Dacă în timpul demontării sau reparaţiei vehiculului avariat se descoperă şi alte pagube produse de accident, care nu au putut fi constatate iniţial, se încheie un proces-verbal suplimentar de constatare a pagubelor, cu participarea persoanelor antrenate la constatarea iniţială. În caz contrar, asiguratorul este în drept să refuze compensarea acestor cheltuieli.
- Asiguratorii adesea le întind o ”cursă” posesorilor de vehicule cu o vechime de exploatare de până la 3 ani și un parcurs de până la 100 000 km, propunându-le achitarea în numerar sau la contul bancar al acestora a despăgubirii. Potrivit Legii, pentru această categorie de vehicule se vor utiliza părți componente și piese originale noi. Însă, indiferent de vechimea de exploatare a autovehiculului și parcursul acestuia, în cazul în care despăgubirea de asigurare se solicită în numerar sau prin virament în contul bancar al persoanei păgubite, cuantumul despăgubirii de asigurare se stabilește pentru părți componente și piese noi fabricate în bază de licență sau originale foste în folosință care corespund cerinţelor tehnice şi de securitate rutieră.
- Dacă investigarea durează mai mult de o lună, asiguratul sau, după caz, beneficiarul asigurării este îndreptățit să ceară un avans corespunzător și proporțional cu obligația probabilă de plată, cu condiția că obligația asigurătorului de a plăti indemnizația sau despăgubirea și mărimea ei nu trezesc îndoieli. Avansul se va plăti fără întîrziere nejustificată.
1 Articolul 14. Limitele răspunderii asigurătorului
(1) Despăgubirea de asigurare va fi stabilită şi achitată în limitele răspunderii asigurătorului.
(2) Limitele răspunderii asigurătorului sînt:
- a) 1 000 000 de lei – la avarierea sau distrugerea de bunuri, indiferent de numărul persoanelor păgubite într-un accident;
- b) 1 000 000 de lei – pentru fiecare persoană păgubită în caz de vătămări corporale sau deces, dar nu mai mult de 5 000 000 de lei, indiferent de numărul persoanelor păgubite într-un accident;
- c) cuantumul maxim de despăgubire, stabilit prin actele normative ale autorității de supraveghere – la avarierea sau distrugerea de bunuri, în cazul aplicării procedurii de constatare amiabilă a accidentului de autovehicul.